Yöllä puolen kahden korvilla heräsin aivan hirvittävään huutoon! Vatti karjui sängyssään veret seisauttavasti. Ajattelin, että nyt se korvatulehdus iski. Kissan viikset. Vatille tuli oikea kunnon kuumekouristus!! Raajat kramppasivat ja vartalo meni kaarelle, silmät kiertyivät ympäri ja oksennus lensi. Hirveää oli katsella vierestä. Ambulanssi tilattiin, koska emme saaneet Vattia tolkkuihinsa. Ennen auton tuloa, tuli lievempi kouristus perään. Ambulanssi tuli ja Vatti pakattiin autoon ja minä menin nyssäköineni mukaan.

Sairaalaan ensiapuun ja lääkäri tuli heti. Ihanaa, kun eivät odotuttaneet sitä normaalia 3-5 tuntia.  Kuumelääkettä annettiin kahta eri laatua ja verikokeet kupattiin. Odotimme tuloksia paariodotuksessa. Vatti nukahti ja minä nuokuin jakkaralla vieressä. Havahduin lääkärin nykästessä olkapäästä. (oli muuten komea nuori lääkäri ) Tulehdusarvot olivat koholla ja määrättiin keuhkokuvaan. Matkasimme röntgeniin pohjakerrokseen.

Ymmärrän, että hoitajien on varmisteltava mahdollinen raskaus mutta tämä kertakin meni henkilökunnalta överiksi -jälleen kerran- . Sanoin, että en todellakaan ole raskaana ja olen siitä 100%:n varma. Jankutin ties kuinka monta kertaa, että minut on kyllä sterilisoitu huolella. Kun asia tuli ymmärretyksi, hoitaja tuumasi kuin minua ei olisi huoneessa ollutkaan että: "Äidillä on siis muuten vaan iso maha!"  Ellen olisi ollut väsymyksestä ja huolesta pihalla, olisin kyllä antanut palautetta tässä ja heti. Nyt tyydyin silmiäni pyöritellen nielaisemaan törkeyden. Eikö henkilökuntaa kouluteta hienotunteisuuteen, vai onko heillä oikeus tölviä ihmisiä? Tiedän olevani lihava, ilman että siitä minua muistuttelevat ventovieraat ihmiset. Minulla lienee silti oikeus olla sellainen, kuin olen.

Vatti pääsi osastolle ja koska kello oli liki neljä aamuyöllä jäin yöksi. Vatti nukkui vieressäni pinnasängyssä ja minä puolitajuttomana sängyssä. Eipä sitä voi paljoa nukkumiseksi kutsua. Vatti heräsi puoli kahdeksan ja sitä ennen kuuden aikoihin hoitaja kävi tutkimassa lämmöt. Harakoille meni tämä yö.

Lääkäri kierrolla antoi kaksi lääkemääräystä ja kotiutti. Soitin kyydin hakemaan. Ja Vatin omahoitaja laski minut alakerran kahvilaan aamiaiselle. Kyyti tuli lopulta ja päästiin kotiin. Tämän äitin patterit on loppu.