Joskushan sitä on reissusta poiskin tultava. Ja se päivä koitti keskiviikkona. Aamiaisen jälkeen oli hallintoneuvostonjäsenillä puuduttava kokous, minulla ei koska olin pelkkä avec. Vanuin vuoteessa puoli yhdeksään asti ja vasta yhdeksältä menin aamiaiselle. Samalla seurasin allasjumppaa alapuolella.

Muilla olisi ollut vielä mahdollisuus ryveskellä kylpylän puolella, mutta itselle sattui tietenkin öljynvaihto juuri loman ajaksi. Ei puhettakaan mistään porealtaista...

Pakkasin aamiaisen jälkeen ja kun haaveksin ulosmenosta kuvaamaan, alkoi totta mooses tulla lunta oikein vaakatasossa. Sekin jäi. Tahallaankos luontoäiti minua koetteli? Kuvaaminen reissussa meni aivan puihin. Yhteensä 113 kuvaa vain sain otettua ja noistakin parikymmentä tilauskuvia.

Lounaan jälkeen lähdimme paluumatkalle. Keli oli armoton. Lunta tuli joka suunnasta ja tuuli.

Pohjoisen kuuset tekivät minuun vaikutuksen. Noin puolet meidän kuusten pituudesta ja sellaisia ulkonäöltään kuin olisivat tukkapöllyn saaneet. Kuvauksellisia siis.

Pysähdyimme kahville Kainuun Osuusmeijerin omistamalle huvilalle jonnekin Kainuun korpeen. Aurinko teki laskuaan jo ennen kahta iltapäivällä. Taivaalla oli valosydän :

Kaikki kuvat ovat otettu sitten linja-autosta, joten...

Taas matka jatkui. Seuraava shoppauspysähdys tapahtui Ämmänsaaressa. Namellin tehtaanmyymälässä. Sieltä isompien kakrujen tuliaiset ostin.

Tuudittauduimme kotimatkaan. Minäkin laitoin kuulokkeet korville, heviä koneistoon ja nukuin mainiosti Valtimolle asti. Yllätys, yllätys! Meitä odotti päivällinen Puukarissa:

Tuolla saimme ehdottomasti koko reissun parhaimmat sapuskat. Syödä sai niin paljon, kuin napa veti. Jos koskaan eksytte Puukariin, käykää ihmeessä Puukarin Pysäkillä. Suosittelen lämpimästi.

Jäin kaipaamaan poronkäristystä, muusia ja puolukkahilloa. Niitä ei pohjoisessa missään tarjottu.

Syötyämme itsemme lähes tajuttomuuden partaalle, jatkoimme taas matkaa. Kuulokkeet taas korvanreikiin ja unta palloon. Meijerillä olimme yhdeksältä illalla ja meitä odotti umpijäiset autot. Ikkunoissa oli valehtelematta 2 cm silkkaa jäätä!  Alkoi armoton rapsutus kuulua kaikkialta parkkialueelta. Pikkuhiljaa kaikki poistuivat tahoilleen.

Tällä reissulla ei nälkä päässyt yllättämään minkään mutkan takaa.

(peeäss: tällä reissulla onniteltiin viidesti tulevasta perheenlisäyksestä! Junalauta! )