Ulkona pauhaa sellainen myrsky, että nettiyhteys pätkii tuon tuosta. Tänään ei ole sen kummemmin säntäilty, mitä nyt perinteitä noudatettiin ja käytiin anoppilassa syömässä. Anoppi oli laittanut kystä kyllä ja kyllä maistui.

Minä tiskasin astiat ruoan jälkeen. Kun en osaa vain istua ja katsoa telkkariakaan. Kahvit vielä hörpittiin palan painikkeeksi. Minä en ymmärrä sellaista jouluperinnettä, että tehdään täytekakku. Miten se muka liittyy jouluun??? Anopilla kyllä oli, toisille maistui. Minä otin mielummin sekametelisoppaa kahvin kanssa. Omassa lapsuudessani ei moista perinnettä tunnettu, ei isovanhemmillanikaan.

Myöhässä siitä navetalle jouduttiin, eikä tälläkertaa ämpyilleet vasikatkaan juotossa. Kiltisti kulauttivat maitonsa kupuun.

Asemalla oli yhteen pöntöön solahtanut nippeli. Kalastin ylimääräisen osan pois ja olikin melkoisen mielenkiintoista laittaa se takaisin. 

Omalle puolelleni kalastelin kaikenkarvaisia potkijoita. Osan sidoin, osan otin keskelle riviin hillumaan. Viulua on kiva *kiusata*. Se on yleensä halunnut seisoa anopin riveissä, mutta ajan sen välillä omalle puolelleni viimeiseksi ja koipi kiinni putkeen. Sitten aloitan pyyhkimään sitä ihan omassa järjestyksessäni ja elukka ei tykkää. Irti oleva jalka viuhuu äkäisesti tavoittaakseen meikäläistä.

Timantti oppi kerrasta, että kanssani ei leikitä. Se potkiskeli salakavalasti pyyhkiessä. Ja minä tempaisin sen kerran viimeiseksi ja putkeen napakasti kiinni. Se riitti, nyt on seissyt kiltisti.

Venla on tuijotellut minua moittivasti. En ole ehtinyt sitä oikein lellimään viime aikoina. Se murjottaa. Vasikat kun ottavat kiintiönsä täyteen karsinoiden putsauksen aikana.